haptotherapie


Haptonomie gaat over voelen. Voelen klinkt soms wat vaag maar is bijzonder gewoon. We voelen de hele dag door; je voelt de stoel waar je op zit, je voelt iemand die naast je zit in de trein, de wind of de zon. Voelen is ontzettend handig, want bijvoorbeeld bij het inparkeren van de auto heb je gevoel voor de grootte van de auto nodig, maar ook gevoel voor de ruimte van de parkeerplek. Dit klinkt raar, maar als je dagelijks inparkeert sta je daar niet meer bij stil; je bent je er niet meer bewust van. Het voelt pas raar, als je in een andere auto zit. Met hoofdkennis; deze auto is 4 bij 3 meter, blijft inparkeren lastig. De kunst is om gevoel te krijgen voor de grootte van de auto, waardoor het wel lukt. Ik ben er trots op dat ik goed kan inparkeren, maar als ik dat even aan iemand anders wil laten zien, of er over ga denken.......helaas, dan lukt het me niet.

Op dagen dat je niet lekker in je vel zit, stoot je je aan het keukenkastje die al jaren op dezelfde plek hangt, mors je met de koffie, of zie je het paaltje over het hoofd bij het inparkeren. Het gevoel voor jezelf en de ruimte om je heen is dan verminderd. Dan kan het handig zijn om je weer bewust te worden van je voelt. Probeer je iets onmogelijks na te streven? of ben je gespannen/bang voor het sollicitatiegesprek die dag? Ruimte geven aan wat je voelt, kan er voor zorgen dat je weer meer ruimte ervaart voor jezelf en je omgeving. Of je neemt op basis van wat je voelt een ander besluit, waardoor je weer meer ruimte ervaart. En denken en voelen meer hand in hand kunnen gaan. 

Frans Veldman, de grondlegger van de Haptonomie, heeft ontdekt dat als mensen open en met gevoelde aandacht worden benaderd of aangeraakt, zonder dat er iets moet of van hen verwacht wordt, zij vaak een reactie laten zien als een glimlach die gepaard gaat met lichamelijke ontspanning. Veldman ontdekte het verschil tussen het aanraken van ledematen en het aanraken van de mens.

Wordt iemand goed aangeraakt, dan bloeit iemand daar van op. Dit vermogen om te kunnen voelen wat voor jou als mens goed of niet goed is, noemt Veldman de hapsis. Een Grieks woord met de betekenis: tast, gevoel, gevoelsbeleving. Samen met het woord nomos, dat wet, regel, norm betekent, is het woord haptonomie afgeleid. Haptonomie bestudeert de wetmatigheden van het tasten en voelen.

Haptotherapie is de therapie vorm die uitgaat van de principes uit de haptonomie. 

Wanneer kiezen voor haptotherapie? 

In principe heeft iedereen baat bij een begeleiding waarin je wordt gestimuleerd om jezelf te onderzoeken, nieuwe mogelijkheden te ontdekken en deze verder te ontwikkelen.

 Haptotherapie kan ook baat hebben als je het gevoel voor jezelf kwijt bent geraakt, je lichaam als negatief beleeft, of je helemaal niet meer weet wat je voelt. Dit kan als gevolg zijn van:
  • lichamelijke veranderingen (bijv.zwangerschap) of beperkingen
  • verlies
  • weinig zelfvertrouwen, faalangst
  • (over)vermoeidheid
  • uit balans zijn
  • stress
  • (over)spanning
  • slaap problemen
  • piekeren
  • pijn of (bevallings)angst 


Middels haptotherapie kun je weer eigen gevoelens leren (her)kennen. Door deze herkenning en het goed beluisteren van je eigen gevoelsleven, hoeft je lichaam niet te schreeuwen om aandacht.  Waardoor je (weer) beter voor jezelf kunt zorgen en je zelfvertrouwen kan groeien. Om weer....



"goed in je vel komen"

 
Boeken:
Mocht je meer willen lezen over haptonomie of haptotherapie, dan heb ik hier wat suggesties:

  • Gevoel voor Leven; haptotherapeuten over hun werk ISBN 978-90-79166-01-5
  • Haptotherapie bij burn-out. Marli Lindeboom e.a ISBN 9789081981002 
  • Het lichaam als verhaal; Haptonomie in het dagelijks leven. Dieuwke Talma ISBN 978 90 472 0092 5